سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سمبوسه خوشمزه

طرز تهیه سمبوسه سبزیجات

طرز تهیه سمبوسه سبزیجات

مواد لازم برای تهیه سمبوسه سبزیجات

سیب زمینی 2 عدد متوسط

پیاز یک عدد متوسط

سبزی (گشنیز و جعفری) کمی

روغن یا کره

نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه سمبوسه سبزیجات

سمبوسه سبزیجات از غذاهایی هست که هم خیلی خوشمزه و محبوبه و هم مثل سمبوسه پیتزایی مواد زیادی نداره و هم کم خرجه. همین باعث میشه که تهیش برای همه آسون باشه و خیلی طرفدار داره.

نکات پختن سیب زمینی برای تهیه سمبوسه سبزیجات

طرز تهیه اش به این صورته که ابتدا سیبزمینی رو میپزیم. من ترجیح میدم سیب زمینی رو به شکل عمومیش که با پوست میندازن توی آب تا پخته بشه نپزم. چرا که اولا خود سیب زمینی طعم گل رو از پوستش میگیره. دوم اینکه وقتی رنده بشه شکل خمیری پیدا میکنه. برای همین پوست سیب زمینی ها رو میگیرم و به شکل آبگوشتی خرد میکنم و با مقدار خیلی خیلی کمی آب میذارم تا روی حرارت ملایم با نمک بپزه. اینطوری تا وقتی که بپزه آبی که همراهش ریخته بودیم هم خشک میشه و سیب زمینی حالت پفکی تری پیدا میکنه. البته خیلی مشکلی نداره ها. شما میتونید به همون شکل مرسومش بپزید. فقط اگر از این روش استفاده کردید حتما باید آبی که برای پختن استفاده کردید خشک بشه و سیب زمینی پوره شده حالت آبکی نداشته باشه.

سمبوسه سبزیجات

سیب زمینی ها که در حال پختن هستن، پیاز رو خلالی خرد میکنیم و با زردچوبه در روغن یا کره ای که داشتیم سرخ میکنیم. پیاز باید رنگ قهوه ای طلایی پیدا کنه و درونش هم پخته باشه. از روی حرارت برش میداریم و بعد که سیبزمینی ها رو با نمک اندازه پختیم به پیاز سرخ شده اضافه میکنیم و سبزیجات خرد شده رو بهش اضافه میکنیم. سبزیجات در مرحله ای اضافه میشن که هیچ حرارتی روشن نباشه. این باعث میشه تازگی خودشون رو حفظ کنن.

در مورد سبزیجات سمبوسه باید بگم خودم ترکیب گشنیز و جعفری رو خیلی با این مواد دوست دارم و فکر میکنم از هرچیزی خوش طعم ترش میکنه. ولی بنا به ذائقه و شم آشپزیتون میتونید هر سبزیجاتی که به نظرتون خوب و سازگار میاد اضافه کنید. مثلا شوید یا سبزیجات معطر هم بد نمیشه.

مواد سمبوسه همین ترکیب پیاز سرخ شده، سیبزمینی پوره شده و سبزیجات خرد شده و نمک و فلفل هست.

پیچیدن نان برای سمبوسه

نان لواش رو به تکه هایی با اندازه 10*25 برش بزنید و مواد رو در گوشه اولش بریزید و به شکل مثلثی تا بزنید و اونقدر تکرار کنید تا به انتهای نان برسید. فقط خیلی مهمه که قسمتی از نان که مواد داخلشه باز نباشه که موقع سرخ شدن بیرون بریزه.

روغن رو در ماهیتابه میریزیم و سمبوسه ها رو روی حرارت متوسط از هر دو طرف سرخ میکنیم. به شکلی که نسوزه ولی نان کاملا ترد باشه. این غذا روغن زیادی میبره. ولی شما خیلی بهش بها ندید و روغن خیلی زیادی مصرف نکنید. در انتها هم با حوله های مخصوص روغن اضافیش رو بگیرید.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی

گوشت چرخ کرده 200 گرم

قارچ 500 گرم

پیاز یک عدد متوسط

رب گوجه یک قاشق غذاخوری

فلفل دلمه یک عدد متوسط

پنیر پیتزا یک بسته

پودر آویشن و نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه پیتزا

برای تهیه مواد سمبوسه پیتزا، باید همه مواد رو تفت بدیم. به این صورت که در ماهی تابه چند قاشق روغن میریزیم و پیاز رو خرد میکنیم. کمی که با زردچوبه و روغن تفت خورد، گوشت چرخ کرده رو اضافه میکنیم و تفت میدیم. بهتر اینه که ده دقیقه ای گوشت و پیاز روی حرارت ملایم باهم تفت بخورن تا آب گوشت گرفته بشه و پخته هم بشه. قارچها رو به شکل دلخواه خرد میکنیم و به همراه فلفل دلمه نگینی خرد شده، به گوشت و پیاز اضافه میکنیم و تفت میدیم. آب قارچها که گرفته شد و در اصطلاح سبک شد، رب گوجه رو در گوشه ای از تابه کمی تفت میدیم و با کل مواد مخلوط میکنیم. نمک و آویشن رو هم اضافه میکنیم. فقط دقت داشته باشین که آویشن رو زیاد استفاده نکنین، چون مقدار بیش از حدش توی غذا تو ذوق میزنه.

طرز پیچیدن سمبوسه

مواد رو که آماده کردیم، نان لواش رو به دو قسمت طولی تقسیم میکنیم و دو مستطیل با طول زیاد به دست میاد. مواد رو در انتهای نان مستطیل شکل میریزیم و پنیر پیتزا رو روی مواد میپاشیم و به شکل مثلثی،  از یکی از گوشه ها شروع به پیچیدن سمبوسه میکنیم. وقتی که پیچیدن سمبوسه ها تموم شد، در تابه ای روغ میریزیم و هر دو طرفشون رو سرخ میکنیم.

طرز تهیه سمبوسه هندی

طرز تهیه سمبوسه هندی

مواد لازم برای خمیر سمبوسه

آرد=3 لیوان

تخم مرغ=1 عدد

روغن=2 قاشق غذاخوری

ادویه کاری=1 قاشق غذاخوری

آب=4/1 لیوان

سیب زمنی آبپز=1 عدد

خمیرمایه=1 قاشق غذاخوری

سیب زمینی نیمه آبپز شده=2 عدد

فلفل دلمه=1 عدد

فلفل سبز تند=1 عدد

پیاز=1 عدد

سیر=1 حبه

نمک و فلفل=به مقدار لازم

پودر فلفل قرمز=کمی

طرز تهیه سمبوسه هندی

1. تخم مرغ را در ظرفی ریخته بزنید.

2. روغن و ادویه کاری را به تخم مرغ اضافه کرده هم بزنید سپس سیب زمینی آبپز را به مواد اضافه کنید هم بزنید.

3. آب را به مواد اضافه کرده سپس آرد و خمیر مایه را با هم مخلوط کرده کم کم به مواد اضافه کرده و با دست خوب ورز دهید تا خمیر صاف و یکدستی حاصل شود.

4. خمیر را به مدت 1 ساعت در جای گرمی قرار دهید تا ور بیاید.

5. برای مواد داخل سمبوسه،پیاز و سیر را نرم رنده کرده و در روغن کمی تفت دهید سپس فلفل دلمه را به صورت خلال باریک خرد کرده در روغن کمی تفت دهید.

6. سیب زمینی نیمه آبپز شده را به صورت مکعب شکل خرد کرده همراه با بقیه مواد کمی تفت دهید سپس به آن ادویه اضافه کرده مواد را هم بزنید.

7. از خمیر 16 گلوله کوچک برداشته سپس هر کدام را جداگانه با وردنه باز کرده و از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

8. خمیر را بصورت مثلثی با مواد سمبوسه پر کنید.

9. سمبوسه ها را در روغن فراوان سرخ کنید.